آموزش, راهنمای خرید

راهنمای خرید هدفون-قسمت دوم

راهنمای خربد هدفون-ایران گجت

در قسمت اول راهنمای خرید هدفون به معرفی انواع هدفون ها پرداختیم تا متوجه شویم ما به چه نوع هدفونی نیاز داریم . حال در این این راهنما قصد داریم تا دید شما را برای بهتر و دقیق تر باز کنیم و به معرفی مسائلی که در خرید یک هدفون خوب بسیار مهم هستند بپردازیم .

مسائلی که باید بدانید :

هنگام صحبت از هدفون ها اصطلاحات تخصصی بسیاری مطرح میگردد. اما این اصطلاحات زمانی که بخواهیم هدفون بخریم اهمیت پیدا میکنند . اینها برخی از متداول ترین اصطلاحاتی هستند که هنگام صحبت کردن در مورد هدفون به گوش می رسند.

 

Frequency Response پاسخ فرکانسی:

این مشخصه ای است که دامنه صدایی را که دستگاه تولید میکند  را برای شما در مقیاس هرتز (Hertz(Hz تعریف میکند. اگر به  روی جعبه هر محصول صوتی نگاه کنید ، این مقیاس معمولاً در حدود ۲۰ هرتز – ۲۰،۰۰۰ هرتز است.که یا شماره اول کمترین فرکانس و شماره دوم بالاترین فرکانس را نشان میدهد . این اعداد بسته به محصول متفاوت است اما به عنوان مرجع انسان فقط می تواند بین ۲۰ هرتز – ۲۰،۰۰۰ هرتز را بشنود ، به همین دلیل دامنه اکثر محصولات در این مقیاس است. برخی از مردم می گویند محصولاتی که صدا را بالاتر یا پایین تر از آن فرکانس ها تولید می کنند بی معنی هستند ، اما لزوماً این طور نیست، مطمئناً شما نمی توانید فرکانس های شدیدتر را بشنوید ، مگر اینکه خفاش باشید ، اما وقتی محصولات دارای فرکانس کمی گسترده تر هستند . برای مثال فرکانس بین ۱۵ هرتز تا ۲۵هزار هرتز شاید فضای بیشتر به صدا بدهد و در واقع میتوان صدا را اندکی بهتر شنید اما اکثر مردم نمیتوانند این تفاوت را متوجه شوند .بنابراین ، این مهمترین جنبه هدفون برای مصرف کننده متوسط نیست.

راهنمای خرید هدفون -2همچنین این مشکل وجود دارد که هیچ هدفونی در بازار نمیتواند فرکانسی برابر با سایر هدفون ها تولید کند . هر هدفونی در بازار  بر روی برخی دیگر از نکات خاص تأکید می کند و این عواقبی برای موسیقی گوش دادن  شما به همراه خواهد داشت. بعضی اوقات باعث می شود که وضوح صدا کمتر شود ، یا برخی از سازهای یک آهنگ را نادیده می گیرد. اینها چیزهایی هستند که نمی توانید از یک عدد روی یک برگه بفهمید.

 

Noise Isolation در برابر  Active Noise Cancellation

Noise Cancellation بدین معنی است که این محصول بین گوش شما و صدا بیرون قرار گرفته است بدین ترتیب سر و صدای بیرون را در برابر گوش شما را مسدود میکند.

(Active noise cancellation(ANC به گونه ای دیگر عمل میکند .اگر چه هدف نهایی آن ها یکی است . محصولات دارای ANC میکروفن های ریزی در آنها وجود دارد که صداهای بیرون را می گیرد. هدفون سپس موج صوتی مخالف را تولید می کند تا بطور فعال صدای ناخواسته را لغو کند. همه اینها مبتنی بر فیزیک و خصوصیات موج است ، همانطور که می توانید تصور کنید ، انجام این کار ساده نیست.

راهنمای خرید هدفونSoundstage

هنگامی که یک نفر در سمت چپ گوش شما زمزمه میکند به راحتی متوجه میشوید که صدا از  سمت چپ شما می اید . Soundstage یعنی توانایی یک جفت هدفون برای تولید نشانه های مکانی و فریب مغز در تولید نشانه های مکانی توسط یک جفت هدفون میباشد .

اما به طور کلی هدفون های بزرگتر در دستیابی به این هدف از هدفون های کوچکتر بهتر هستند زیرا صدا این شانس را دارد که قبل از رسیدن به پرده گوش فرایند بیشتری را طی کند.

Earbuds ها صدا را به طور مستقیم به گوش شما پمپ میکند بنابراین فضای زیادی برای جابجایی صدا و ایجاد توهم فضا وجود ندارد. این نوع موارد منجر به موضوع بعدی می شود.

راهنمای خرید هدفون -Soundstage

Open vs closed back

هدفون های closed back احتمالا آشنا ترین نوع هدفون برای همه ما باشد .درایو های صدا در هدفون های closed back در داخل گوشی های هدفون محصور هستند با این روش صدا در اطراف میچرخد اما به هیچ جایی به جز گوش نمیتواند وارد شود .اگر نمیخواهید سر و صدای بیرون وارد به گوش شما برسد و همچنین صدای موسیقی که شما گوش میدهید به بیرون برود (که نشت صدا نامیده میشود)این نوع هدفون ها برای شما بسیار مناسب میباشد. این امر گزینه ای عالی را برای مسافران و یا هر کسی که از هدفون در یک مکان عمومی مانند دفتر استفاده می کند ، است.

همانطوری که حدس میزنید هدفون ها بازopen  برعکس هدفون های قبلی هستند . آنها درایورهای خود را در داخل کاپ های  گوشی محصور نمی کنند. در عوض ، آنها درایوها را در معرض دید قرار می دهند ، بنابراین سر و صدای بیرون می تواند به راحتی به  گوش برسد.طبیعتا اگر میخواهید در مسافرت  یا مکان های عمومی  از هدفون استفاده کنید این نوع هدفون ها ایده آل نیستند.از هدفون های پشت باز در استودیو و یا در خانه بیشتر استفاده میشود.زیرا این هدفون ها اجازه میدهند صدا از بیرون به گوش وارد شود .موزیک دارای Soundstage بهتری در این هدفون ها است .

راهنمای خرید هدفون-Open vs closed back

صدای flat/neutral چیست؟

بارها شده که شنیده ایم که گفته اند یک هدفون دارای صدای صاف و یا خنثی است . اساساً این بدان معنی است که هدفون در حال ساخت و پخش سیگنالی است که از منبع دریافت می کند هر چند که ممکن است انحراف کمی از آن داشته باشد. ممکن است به نظر برسد این کاری است که شما فکر میکنید همه هدفون ها انجام دهند ، اما دلایلی وجود دارد که اکثر آنها این کار را نمی کنند.

به طور کلی صدای flat  یا صاف خیلی هیجان انگیز نیست .بنابراین بسیاری از کارخانه های سازنده هدفون سعی میکنند یک تقویت جزیی براساس نیازهای کاربران در هدفون انجام تا صدای دریافتی را اندکی جذاب تر کنند.این به خودی خود بد نیست ،چرا که بعضی از افراد باس بیشتری را همراه موسیقی خود دوست دارند در حالی که بعضی دیگر دوست دارند صدای سازها و خواننده را به طور کامل تشخیص دهند .در حین تولید موسیقی و صدا از صداهای صاف استفاده میشود تا صدا بدون توجه به دستگاهی که بعدا در آن پخش میشود بهترین صدای خود را داشته باشد .بنابراین اگر در کار ساخت موسیقی و یا کارهای صوتی نیستید هیچوقت به هدفون های فلت احتیاج نخواهید داشت

 

ویژگی های مهمی که باید به آن ها توجه کنیم :

Noise Cancellation حذف صداهای اضافه: اگر یک هدفون دارای این قابلیت باشد گزینه های بسیار عالی را به شما عرضه میدهد . ولی انتظار نداشته باشید هر صدای کوچکی را به صورت جادویی برای شما حذف کند .اما هنگام استفاده از یک هدفون با کیفیت و دارای این قابلیت تعجب خواهید کرد که صدا چه کیفیت خوبی دارد.

عمر باتری :اگر شما قصد خرید یک هدفون بلوتوثی و دارای قابلیت حذف صداهای محیطی دارید حتما در هنگام خرید به میزان عمر باتری آن توجه کنید . شما هیچگاه دوست نخواهید داشت که در وسط تمرین یا هنگام مسافرت به یکباره هدفونتان خاموش شود.

کاپ های گوشی قابل جمع شدن :اگر انتخاب شما هدفون رو گوشی است بهتر است به این نکته توجه کنید آیا این هدفون تا میشود یا نه چرا که در هنگام حمل هدفون این مورد بسیار تاثیر گذار است

ضد آب بودن : هدفون ها بیشتر اوقات هنگام ورزش کردن مورد استفاده قرار میگیرند بنابراین در هنگام خرید توجه کنید که آیا هدفون در برابر عرق رطوبت و عرق مقاوم است یا خیر. بیشتر هدفون هایی که برای تناسب اندام طراحی شده اند می توانند در برابر عرق مقاومت کنند ، اما این موضوع را حتما بررسی کنید

دارا بودن میکروفون و دکمه های کنترل :اگر دوست ندارید دائما تلفن خود را از جیبتان خارج کنید.در برخی از هدفون ها ماژول های کنترل و میکروفون روی سیم و یا درون هدفون تعبیه شده اند که به شما  امکان می دهد تعدادی کار را انجام دهید مانند جواب یا رد کردن تماس های تلفنی ، استفاده از دستیارهای صوتی مختلف ، کنترل میزان صدای هدفون ، تعویض موسیقی و …. همیشه کنترل های موجود را بررسی کنید و ببینید که آیا آنها با نیازهای شما مطابقت دارند یا نه.

این موارد را در نظر بگیرید :

مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید نحوه استفاده از هدفون است. اگر همیشه در رفت و آمد هستید. شما احتمالا یک هدفون با درایوهای باز نمیخواهید . اگر قرار است موسیقی متن فیلم را در یک استودیو تنظیم  کنید ، ممکن است شما یک هدفون ارزان قیمت نخواهید . بازار محصولات صوتی در حال انفجار است و به معنای واقعی کلمه هزاران هزار محصول در آنا وجود دارد.احتمال خیلی کمی وجود دارد که یک هدوفون بتواند همه نیازهای شما را به صورت یک جا تامین اما این جای نگرانی نیست چرا که شما اکنون با خواندن این راهنمای خرید در ایران گجت کلیه مواردی که خصوص خرید یک هدفون لازم است را میشناسید و میتوانید نزدیک ترین هدفون متناسب با نیازهای خود را به راحتی خریداری کنید

One thought on “راهنمای خرید هدفون-قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *