راهنمای خرید

راهنمای خرید هدفون و هندزفری + نکات ضروری که باید بدانید

راهنمای خرید هدفون و هندزفری

ممکن است شما در طی سال چندین بار هدفون و هدست خریداری کنید، اما بهتر است در زمان خرید به نکاتی توجه داشته باشید تا نیاز به تعویضی نباشد تا در هزینه‌های صرفه جویی داشته باشید. همانطور که می‌دانید، هنزفری‌ها و هدفون‌ها دارای انواع مختلفی هستند، مدل‌های کوچکی که به راحتی در جیب قرار گرفته می‌شوند یا مدل‌هایی که بر روی گوش قرار می‌گیرند تا کیفیت صدا بالاتری را دریافت نمایید. در این مقاله به بررسی مواردی که در هنگام خرید می‌بایست در نظر بگیرید پرداختیم تا انتخاب بهتر ودقیق تری را داشته باشید. در این محتوا سعی شده است تا به عنوان یک راهنمای خرید هدفون و هندزفری تمامی مطالب و نکاتی که باید در این رابطه بدانید را بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

راهنمای خرید هدفون و هندزفری ؛ بررسی انواع هندزفری و هدفون

اغلب افراد معمولا هدفون‌هایی که در مجرای گوش قرار گرفته می‌شود را ترجیح می‌دهند و برخی نیز مدل‌هایی که کاملا گوش را می‌پوشاند را در خرید خود اولویت قرار می‌دهند.برخی افراد به دلیل استفاده از عینک و گوشواره، هدفون و هنزفری را کنار می‌گذارند، اما در ادامه ما بهترین گزینه ها را به شما معرفی می‌کنیم تا باتوجه به شرایط هدفون و هنزفری با سیم یا بی‌سیم، با عمر طولانی‌تری را انتخاب نمایید.

هدفون‌های اطراف گوش (Over-Ear Headphones)

هدفون‌هایی که در بازار موجود هستند دارای دو مدل پشت بسته و پشت باز می‌باشند، در هدفون‌های پشت بسته، گوشی‌ها محکم و چسبیده به گوش هستند که صداهای اطراف و محیط کمتر به گوش شما می‌خورد. در اغلب موارد شما با این هدفون‌ها صدایی را نخواهید شنید زیرا گوش‌ها کاملا پوشش داده می‌شوند.

اما در هدفون‌های اطراف گوش و پشت باز، صداهای محیط به گوش شما می‌رسد و صداها را دریافت می‌کنید زیرا این نوع هدفون گوش را کاملا پوشش نمی‌دهد و اگر فردی در کنار شما سر و صدایی را ایجاد کند شما متوجه خواهید شد. مزایا و معایب این هدفون‌ها عبارت‌اند از:

مزایا:

  • طیف صدای گسترده
  • راحتی
  • ظرفیت باتری بالا

معایب:

  • اندازه بزرگ و سنگین

Over-Ear Headphones

هدفون‌های روی گوشی (On-Ear Headphones)

سنگینی در هدفون‌های روی گوشی سبک‌تر از نمونه‌های اطراف گوش است و در این هدفون فشار بجای روی سر بر روی گوش‌ها می‌باشد. بسیاری کاربران عقیده دارند این مدل راحت‌تر از هدفون‌های اطراف گوش هستند و فشار کمتری به گوش‌ها وارد می‌شود. هدفون‌های روی گوشی نیز به دو مدل پشت باز و پشت بسته در بازار موجود هستند. اما در نظر داشته باشید در این نوع مدل هدفون‌ها صدا‌های محیط به گوش می‌رسد و شما صدارا دریافت می‌کنید.

مزایا:

  • حمل راحت
  • مناسب سفر
  • دریافت صدای با کیفیت

معایب:

  • در طولاتی مدت ممکن است بر روی گوش‌ها فشار وارد کنند.

هندزفری‌های داخل گوشی (In-Ear Headphones)

سازگاری گوشی‌های موبایل در این محصول از سایر دستگاه‌های دیگر بیشتر است و اغلب افراد هنزفری داخل گوشی را یکی از وسایل ضروری می‌دانند. این هنزفری‌ها در مجرای گوش‌ها قرار گرفته می‌شوند همچنین بالشتک‌های طراحی شده در این هنزفری‌ها سبب شده تا صداهای مختلف کمتر به گوش رسد.

 

هندزفری‌های بی‌سیم (Wireless Headphones)

رایج‌ترین گزینه در بین هندزفری ها، هندزفری‌های بی‌سیم هستند که عموما از بلوثوت جهت پخش صدا استفاده می‌شود. این نوع هندزفری‌ها بهترین گزینه برای اتصال به تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ و تلوزیون‌ها هستند.

در سال‌های اخیر تولید کنندگان سعی کردند از هدفون‌های سیمی استفاده نکنند و به سمت هندفون‌های بی‌سیم سوق پیدا کرده‌اند زیرا این دستگاه‌ها با الکسا و دستگاه‌های دیجیتالی سازگاری دارند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌ها در این دستگاه، انتقال صدا‌های بیرون به داخل گوش است که برای استفاده در خیابان بسیار مناسب است زیرا سبب حفظ امنیت کاربر می‌شود.

In-Ear Headphones

هدفون‌هایی با قابلیت حذف نویزها (Noise-Canceling Headphones)

در ابتدای مقاله متوجه شدیم که برخی هدفون‌ها قابلیت حذف صداهای اضافه را دارند که به عبارتی نویز گیر هستند. نام دیگر نویز گیرها «نویز کنسلینگ» (passive Noise-canceling) است. این دستگاه‌ها با باتری فعالیت می‌کنند و میکروفن‌هایی جهت نظارت حذف صداهای اضافه را دارا هستند.

جالب است بدانید در برخی از مدل‌های این نوع هدفون، قابلیت روشن کردن نویز گیز وجود دارد تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.

هندزفری کاملا بی‌سیم (True Wireless Headphones)

هندزفری‌های کاملا بی‌سیم معمولا به نام ایرپاد شناخته می‌شوند، زمانی که راحتی حمل برای شما اهمیت دارد ایرپاد‌ها بهترین گزینه هستند. فناوری در این محصول همواره درحال بهبود است که نسخه‌های آن به روزرسانی می‌شوند و ارتقا پیدا می‌کنند. اگر شما قصد دارید برای خرید بیشتر هزینه کنید ایرپاد‌ها بهترین گزینه برای خرید هستند زیرا به راحتی در کیف و یا جیب قرار گرفته می‌شوند.

۴ نکته‌ی کلیدی قبل از خرید هدفون و هندزفری که باید بدانید!

همانطور که دانستیم قابلیت بلوتوثی بودن هدفون‌ها امری طبیعی است، اما برای خرید هدفون شما می‌بایست نکاتی را دقت داشته باشید تا بتوانید انتخاب بهتری را تجربه کنید.

  • ارزیابی کیفیت صدای دستگاه:

هدفون‌ها مانند بلندگوها قابلیت تجزیه صداهارا دارند و بر فرکانسی خاص تمرکز می‌کنند، لازم است قبل از خرید آنلاین حتما اطلاعات محصول را مطالعه کنید.

  • مدلی متناسب با نیازهای خود را انتخاب و خریداری کنید:

مدل‌های روی گوش برای محیط‌هایی همچون خانه گزینه بسیار مناسبی هستند، اما هنگامی که قصد دارید در حرکت باشید می‌توانید گزینه‌های بهتری را انتخاب نمایید.

  • مدل‌های سیمی، دستگاه‌هایی با ارزش خرید بالا:

اگر قصد دارید صداها را با کیفیت بالا دریافت کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از مدل‌های سیمی هدفون و هندزفری استفاده نمایید.

  • اهمیت اندازه‌ی هدفون و هندزفری:

هدفون‌ها در زندگی روزمره انسان‌ها نقش بسیار کلیدی دارند، چرا که در فعالیت‌هایی مانند ورزش، استراحت و یا کارهای منزل از هدفون‌ها استفاده می‌شود. بنابراین این وسیله و تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدفون های کوچک مناسب برای حمل آسان هستند

هدفون‌های کوچک وزن بسیار کمی دارند و به راحتی جا به جا می‌شوند اما در نظر داشته باشید، ممکن است با انتخاب هدفون‌های کوچک کیفیت صدای خوبی را دریافت نکنید و سبکی را قربانی کیفیت کنید.

هدفون های بزرگ، اولویت صدا را دارند.

در هدفون‌های بزرگ صدا اولویت اصلی است. در این هدفون‌ها طراحی گوشی‌ها به صورت بزرگ می‌باشد، همچنین برخی مدل‌ها قابلیت تا شوندگی را دارند تا حمل و نقل راحت‌تر شود. بهترین گزینه در بین این هدفون‌ها نوع بی‌سیم می‌باشد.

آشنایی با انواع درایورهای صدا در هدفون و هندزفری

مهم‌ترین بخش در هدفون درایور است، زیرا سیگنال‌های الکتریکی را به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌کند. به صورت کلی درایور‌ها به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت انداز:

  •  آهنربا
  • دیافراگم
  •  کویل‌های صدا

یکی از مطالبی که در راهنمای خرید هدفون و هندزفری در اختیارتان قرار داده می شود، بررسی  درایورهای صدا است. آشنایی با این موارد، کمک می کند تا به هنگام خرید اگر صدای مکالمه و ضبط هندزفری برایتان حائز اهمیت است، در این رابطه اطلاعات بیشتری داشته باشید.

درایورهای داینامیکی یا پویا (Dynamic/Moving Coil)

در بیشتر هدفون‌های ارزان قیمت که درایور‌های داینامیکی دارند، با افزایش ولوم، از کیفیت صدا کاسته می‌شود.

اغلب هدفون‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید از درایور پویا در آن‌ها استفاده شده است. انرژی مورد نیاز در این درایور‌ها بسیار کم است و عموما دیر به دیر شارژ نیاز دارند. در نظر داشته باشید این مدل نسبت به سایر مدل‌ها از قیمت کمتری برخوردار است.

درایور‌های داینامیکی در بین مخاطبان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند اما یکی از معایب این دستگاه، لرزش صدا در حجم‌های بلند است، البته در نظر داشته باشید مدل‌هایی که قیمت بالاتری دارند این باگ در آن‌ها رفع شده است و فناوری‌های نوین در مدل‌های جدید استفاده شده.

Dynamic/Moving Coil

درایورهای آرمیچری (Balanced Armature)

درایور‌های آلمیچری از درایور‌های پویا، کوچک‌تر هستند. درایور‌های آلمیچری قابلیت باس را ندارند و شما با خرید مدل‌های آلمیچری، انتظار پخش موسیقی با قابلیت باس را نباید داشته باشید، همچنین این مدل‌ها قابلیت پخش صداهای بم را نیز ندارند.

در نظر داشته باشید کیفیت این مدل‌ها بسیار مناسب است و اصلی‌ترین مزیت در این درایور‌ها سبکی و راحتی می‌باشد.

درایورهای مغناطیسی (Planar magnetic)

مهم‌ترین ویژگی در این نوع درایور‌ها کیفیت صدای بالا است. در مقایسه با سایر مدل‌ها درایور‌های مغناطیسی ممکن است کمی سنگین‌تر بنظر آیند اما فرکانس‌های صوتی با کیفیت بالاتر دریافت می‌شود به همین دلیل شرکت‌های بزرگ مانند Audeze، HiFiMan، Oppo از این فناوری برای افزایش کیفیت استفاده می‌کنند.

درایورهای الکتروستاتیک (Electrostatic)

هدفون‌ها با درایور الکترواستاتیک با نوع داینامیکی بسیار تفاوت دارند و از اصول پیشرفته جهت ارتقا کیفیت صدا استفاده می‌کنند. همانطور که دانستیم عوامل مختلفی بر کیفیت صدا اثر گذار می‌باشند، اما یکی از مزیت‌های هدفون‌های الکترواستاتیک، دیافراگم آن‌ها است که تمام نقاط روی گوش را پوشش می‌دهد. در درایور‌های الکتروستاتیک سرعت و سبکی مهم‌ترین گزینه هستند.

چگونه کیفیت صدای هدفون و هندزفری را تست کنیم؟

اولین مرحله برای آزمایش کیفیت صدا هدفون یا هندزفری پخش موسیقی با صدای بالا است که کیفیت در صدای بالا، موارد مانند باس (Bass)، میدرنج (Midrange) و تریبل (treble) مورد ارزیابی قرار گرفته می‌شود.

در نظر داشته باشید بررسی تریبل صدا، در موزیک بالاترین فرکانس‌ها است در حالی که باس به معنای پایین‌ترین فرکانس صدا است.

اولویت‌های شخصی همیشه بر انتخاب‌ها تاثیر گذار است. برای مثال بعضی افراد شنیدن باس‌های موزیک برایشان در اولویت است و برخی ترجیح می‌دهند صداهای دقیق‌تر و جزئی‌تر را تجربه کنند.

۷ توصیه‌ی کاربردی برای نگهداری از هدفون و هندزفری

آسیب به هدفون به دلیل‌ عدم آشنایی با اصول نگهداری اتفاق می‌افتد، برای نگهداری بهتر از هدفون و هندزفری نکاتی باید رعایت شود که این نکات عبارت‌اند از:

  • گوشی‌های هندزفری را تمیز نمایید: پارچه‌ای نخی را نمناک کنید و با استفاده از آن داخل هندزفری را تمیز نمایید.
  • هنزفری را در کیس مخصوص نگهداری کنید: پس از استفاده از هدفون و هندزفری آن را در کیس قرار دهید.
  • پس از استفاده هندزفری را از دستگاه جدا نمایید: موبایل و لپ تاپ منجر به آسیب‌های غیر قابل پیش بینی می‌شود. برای مثال: سیم هندزفری به صورت ناگهانی ممکن است گره بخورد یا پاره شود.
  • صدا را زیاد بالا نبرید: هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای زیاد به گوش‌ها ممکن است آسیب برساند و همچنین باعث آسیب به هدفون‌ها می‌شود.
  • هندزفری را در جیب قرار ندهید: در جیب‌ها هندزفری را قرار ندهید زیرا با انجام این کار گره در سیم‌ها بوجود می‌آید و باعث آسیب به هندزفری می‌شود.
  • سیم‌ها را نکشید: برای خارج کردن هندزفری از موبایل و لپ تاپ سیم‌ها را نکشید، بلکه می‌بایست جک دستگاه را بکشید و سپس سیم را جدا نمایید.
  • هدفون و هندزفری را روشن نگه نگدارید: قرار گرفتن سیم‌ها به صورت نا منظم می‌تواند، به محصول آسیب جدی وارد کند. در نظر داشته باشید قبل از رفتن به خواب حتما هندزفری را در کیس مخصوص قرار دهید.

جمع‌بندی

همانطور که دانستیم برای خرید هدفون و هندزفری می‌بایست، نکاتی در نظر گرفته شود، این نکات به ما کمک می‌کنند تا عمر هدفون و هندزفری افزایش یابد.

هدفون‌ها و هندزفری‌ها باید باتوجه به نیاز کاربر انتخاب شوند. هندزفری‌های روی گوشی، گوش‌ها را به صورت کامل می‌پوشانند و باعث می‌شوند صداهای محیط اطراف کمتر به گوش برسد اما هندزفری‌های دور گوش، برای استفاده در خیابان‌ها بسیار مناسب هستند؛ زیرا باعث می‌شوند صداهای اطراف به گوش کاربر برسد و امنیت را نیز بالا می‌برد. امیدواریم با استفاده از این راهنمای خرید هدفون و هندزفری بهترین انتخاب را باتوجه به نیازتان داشته باشید. همچنین جهت اطلاعات بیشتر از هر محصول با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *