راهنمای خرید

راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر و بررسی نکات مهم!

راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر

تلفن‌های همراه هوشمند که امروزه تمامی افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، نیاز به مراقبت‌هایی دارند. یکی از ضروری‌ترین ابزار‌هایی که سلامت باتری تلفن همراه را تضمین می‌کند شارژر مناسب است. شما با استفاده از یک شارژر مناسب برای تلفن همراه خود سلامتی و طول عمر باتری تلفن همراه را تضمین می‌کنید. شارژر‌های بی‌کیفیت و غیر اصلی می‌توانند به باتری موبایل آسیبی جدی برسانند و یا اینکه باعث می‌شوند تا تلفن همراه داغ شود. پس انتخاب یک باتری مناسب برای تلفن همراه بسیار مهم است و باید در خرید به اصل بودن آن توجه ویژه‌ای کرد. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر، تا به هنگام خرید شارژر بدانید کدام مورد برای خرید بهتر است و در واقع خرید آگاهانه تری را داشته باشید.

هنگام خرید شارژر گوشی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در واقع باید بدانید کارآیی و قابلیت گوشی‌های تلفن همراه همیشه به شارژری بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید. هر شارژر با توجه به ویزگی‌هایی که دارد نیروی لازم برای باتری موبایل را فراهم می‌کند؛ اما خب قطعا شارژر نیز همانند هر دستگاه دیگری می‌تواند پس از مدتی خراب شود و شما مجبور به جایگزینی آن با دستگاه شارژر جدیدی شوید. اما آیا می‌دانید برای خرید شارژر موبایل به چه نکاتی باید دقت کنید؟! زیرا خرید این وسیله الکترونیکی به سادگی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر علاوه بر وجود محصولات فیک هر تلفنی باید با توجه به اطلاعات مشخص شارژر داشته باشد. بنابراین باید بدانید چگونه می‌توان یک شارژر مناسب و استاندارد را برای تلفن خود انتخاب کنید!

در این راستا، همانطور که می‌دانید هر شارژر از یک آدابتور و کابل تشکیل می‌شود. هر کابل مختص به گوشی به خصوصی است و آدابتورها نیز انواع مختلفی دارند که به هنگام خرید توجه به مشخصات این دو مورد اصلی‌ترین مواردی است که باید به آن‌ها دقت کنید. علاوه بر توجه به نوع سیم و آدابتور، سایر فاکتورهایی که در زمان خرید شارژر باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • توجه به ولتاژ شارژر .
  • آمپراژ آدابتور باید با آمپر در نظر گرفته شده برای باتری همخوانی داشته باشد. 
  • کیفیت.

ولتاژ شارژر گوشی:

به طور کلی هر دستگاه هوشمندی دارای ولتاژ خاصی است. اگر ولتاژ خروجی شارژر شما، برای آن دستگاه بیش از حد باشد، به باتری آسیب می‌رساند و آن را متورم می‌سازد؛ از طرفی کم بودن ولتاژ هم سبب دیر شارژ شدن گوشی و به مرور آسیب رسیدن به باتری می‌شود. اگر نمی‌دانید که تلفتن همراهتان به چه ولتاژی نیاز دارد، می‌توانید اطلاعات آن را از روی باتری و یا در سایت سازنده گوشی پیدا کنید. بنابراین همیشه به هنگام تعویض شارژر گوشی، اطمینان پیدا کنید که محصول جدید ولتاژ مشابهی با شارژر اصلی دارد.(ولتاژ اغلب گوشی ها ۵ ولت است)

آمپراژ آدابتور:

از مهم ترین ویژگی هایی که به هنگام خرید شارژر تلفن همراه باید به آن دقت کنید، سازگاری آمپر شارژر با تلفن همراهتان است. بدون شک، شارزری که از این لحاظ با تلفن همراه شما همخوانی نداشته باشد، تنها منجر به خراب شدن باتری گوشی و همچنین به هدر رفتن پول و زمان شما می گردد. در این زمینه همیشه سعی کنید به هنگام خراب شدن باتری، از باتری اصل گوشی تلفن استفاده کنید و یا مواردی را که آمپر آن ها کم تر از تلفن همراهتان است خریداری نکنید. چرا که شارژر فیک موبایل و یا شارژری که آمپر پایین دارد توانایی شارژ باتری را نخواهد داشت و این موضوع سبب داغ شدن باتری گوشی و در نهایت خراب شدن آن می شود. بنابراین همیشه به آمپراژ حک شده بر روی شارژ دقت نمایید. اگر به این نکته توجه کنید، به هنگام خرید موردی را در اختیار خواهید داشت که دستگاهتان را با سریع  ترین زمان ممکن شارژ می کند.

کیفیت و اصلی بودن شارژر گوشی:

در حال حاضر شارژرهای ارزان قیمت بسیاری در بازار موجوداند؛ توصیه می‌کنیم هیچگاه به دنبال چنین شارژرهایی نباشید. چرا که این موارد اغلب فیک هستند. توجه کنید شارژرهای با کیفیت دارای تائیدیه CE، RoHS و MFI می‌باشند. این تائیدیه ها، در واقع گواهینامه‌های بین المللی هستند و تضمین می‌کنند که یک شارژر با کیفیت و استاندارد را خریداری کرده اید. شارژر اصل گوشی همراه کمک می‌کند تا تلفن شما در اسرع وقت شارژ شود و به هنگام نوسانات برفی گوشی‌تان آسیب نبیند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای خرید محصولاتی همچون شارژر از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. ایران گجت به عنوان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی موبایل و لوازم جانبی این وسیله را با ضمانت اصالت کالا در اختیارتان قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید استفاده از محصولات غیر استاندارد خطر آسیب رسیدن به باتری و گوشی تلفن را چند برابر می‌کند.

در ادامه به بررسی انواع کابل شارژر و آدابتور می پردازیم…

شارژر موبایل

انواع کابل شارژر موبایل

برای هر دستگاه تلفن، کابل شارژر مختلفی وجود دارد که از نظر نوع کانتور، ظاهر و همچنین سرعت انتقال برق با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. برخی از رایج ترین، انواع کابل شارژر عبارت‌اند از:

  • کابل میکرو یو اس بی (MICRO USB):

میکرو یو اس بی، کابلی است که برای تلفن‌های گوشی هوشمند قابل استفاده است. (بجز گوشی‌های اپل) در سال‌های اولیه طراحی تلفن‌های هوشمند تمامی برندها از این نوع کابل برای شارژ تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند. در واقع میکرو کابلی است که برای شارژ انواع تلفن‌های هوشمند می‌توان از آن استفاده کرد و تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری از لحاظ سرعت و کیفیت شده است. همچنین از این کابل‌ها برای شارژ انواع هندزفری و برخی از ساعت‌های هوشمند نیز می‌توان استفاده کرد. اگر یک گوشی اندرویدی دارید، باید از این کابل USB برای شارژر تلفنتان استفاده کنید. در این رابطه باید بدانید، کابل‌ها میکرو یو اس بی‌با کیفیت و قیمت‌های مختلف موجود‌اند و هر کدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، قیمت متفاوتی را در بر می‌گیرند.

کابل شارژر MICRO USB

کابل شارژر لایتنینگ

در راهنمای خرید شارژر تلفن همراه یکی از نکات قابل توجه کابل شارژر گوشی است. در این رابطه باید بدانید هر تلفن همراه با توجه به برند نیازمند به کابل به خصوصی خواهد بود. کابل‌های لایتنینگ مختص به گوشی‌های اپل هستند. بنابراین تمام محصولات شرکت اپل همچون: آیپد، ایرپاد و تمامی گوشی‌های آن، جهت شارژر نیاز به این نوع از کابل خواهند بود. این کابل‌ها به صورت قرینه طراحی شده‌اند و از هر سمت قابل استفاده اند. هر کابل لایتینگ دارای ۸ عدد پین است و دارای ابعاد کوچک‌تری به نسبت کابل‌های میکرو می‌باشد.

البته در برخی از محصولات جدید اپل نیز از کابل شارژر تایپ سی استفاده می‌شود. بنا براین اگر دارای هر نوع از محصولات آیفون هستید، می‌بایست برای شارژ باتری گوشی از این کابل‌ها استفاده کنید. البته پیش بینی می‌شود، اپل نیز در سری ۱۴ از TYPE C استفاده کنید. شما می‌توانید، این کابل را با ویژگی‌های ظاهری متفاوت خریداری کنید. البته نکته‌ای که وجود دارد، کابل لایتنینگ در مقایسه با MICRO USB قیمت بالا‌تری را دارد.

کابل شارژر لایتنینگ 

کابل شارژر TYPE C:

type c در واقع جدید‌ترین نوع کابل برای شارژر تلفن همراه است و اغلب تلفن‌های هوشمند جدید از این کابل‌ها استفاده می‌کنند. این کابل‌ها سرعت بیشتری دارند. این کابل‌ها نیز همانند usb litning اپل قابلیت استفاده از هر دو سر را دارند و این مسئله استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای usb type c می‌توان به مواردی همچون، سرعت بالا در شارژ گوشی، افزایش طول عمر باتری موبایل و همچنین یکپارچه شدن پورت تمام دستگاه‌ها اشاره کرد.

شارژر تایپ سی

انواع آدابتور شارژر گوشی

تا به اینجا توضیح دادیم که به هنگام خرید شارژر تلفن همراه به چه نکاتی باید توجه کرد! حالا که طبق این موارد گزینه مورد نظرمان را انتخاب کردیم، نوبت به انتخاب آدابتور می رسد. در بازار تنوع بسیاری برای انواع آدابتور گوشی که توسط برندهای مختلف تولید می شود، موجود است.

آدابتور اورجینال:

شارژر اصلی گوشی همراه، در واقع اطلاعات و ظاهر مشابه با نمونه اورجینال را دارد. در بازار نمونه‌های های کپی بسیاری نیز وجود دارد. در واقع به هنگام خرید اگر نسخه اورجینال شارژر را خریداری کنید، عملکرد بهتری را دریافت خواهید کرد. بدین منظور حتما می‌بایست از یک فروشگاه معتبر خرید را انجام دهید.

آدابتور شرکتی:

در آدابتور‌های شرکتی، بر روی شارژر برند نسخه سازنده شارژر حک می‌شود. این آدابتور‌های شرکتی گاها دارای برند‌های معتبری نیز هستند، برخی از این موارد شامل Powerology, Rav-Power و Anker. . هستند. کیفیت این موارد به نسبت نسخه اصلی قطعا کم‌تر است. اما اگر یک آدابتور از برند شرکتی معتبر تهیه کنید، می‌توان عملکرد مناسبی را از آن‌ها انتظار داشت. اما برندهای نامعتبر معمولا نسخه عای نا مرغوب را وارد بازار می‌کنند. بنابراین، اگر به هر دلیلی قصد دارید، از این نوع آدابتور در مقابل نسخه اورجینال استفاده کنید؛ توصیه می‌کنیم حتما شارژر شرکتی مربوط به یک برند معتبر را خریداری کنید.

آدابتور چند پورت گوشی:

برخی از آدابتورها هستند که دو و یا چند پورت خروجی دارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای چند گوشی و یا تبلت استفاده کنید. این نوع از آدابتورها برای افرادی که دارای چند دستگاه دیجیتال همچون تبلت، ساعت هوشمند، هندزفری بلوتوث و. . هستند، مناسب است. نکته‌ای که به هنگام خرید آدابتور چند پورت باید دقته داشته باشید، این است که ولتاژ حک شده روی این محصول نشان دهنده مجموع ولتاژ خروجی برای همه پورت‌ها است.

آدابتور شارژر

 

فناوری فست شارژ (Fast Charge)

فناوری فست شارژ یا همان شارژ سریع یکی از فناوری‌های نو است که در حال حاظر در اکثر تلفن‌های همراه وجود دارد. شارژ سریع یک مفهوم کلی است که هر شرکتی می‌تواند این قابلیت را به طور اختصاصی برای خود طراحی کند و در ابتدا شرکت کوالکام به ارائه فست شارژ پرداخت. همانطور که از نام آن پیداست فست شارز باعث می‌شود تا باتری تلفن همراه یا هر دستگاه دیجیتال دیگری با سرعت بیشتری نسبت به حالت معمولی شارژ شود. در بیان دیگر فست شارژ باعث افزایش میزان جریان برق به باتری می‌شود و باعث می‌شود تا باتری به طور سریعتری شارژ شود.

انواع شارژر های تلفن همراه

شما در زمان خرید شارژر با گزینه‌های زیادی رو به رو خواهید شد. برخی از شارژرها برای استفاده در محل کار مناسب هستند و برخی دیگر برای استفاده در منزل مناسب اند. برخی دیگر برای استفاده در ماشین طراحی شده‌اند تا افرادی که زمان زیادی در سفر هستند، از آن‌ها استفاده کنند. در حالت کلی هر شارژر دارای یک سری ویژگی‌ها و مزایا و معایبی است که شما باید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را برای خرید انتخاب کنید. در ادامه با برخی از انواع شارژر‌های تلفن همراه آشنا خواهیم شد.

  • شارژرهای گوشی دارای پورت USB و سوکت دیواری:

اکثر تلفن‌های همراه با شارژر AC که به دیوار متصل می‌شود در بازار عرضه می‌شوند. برخی از این شارژرها دارای کابل USB نیز هستند. این مدل از شارژرها قابلیت این را دارند که به لپ تاپ یا کامپیوتر متصل شوند. شارژرهای USB و AC از متداول‌ترین شارژرها در بازار هستند که افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • شارژر فندکی:

فرادی که زیاد به سفر می‌روند و زمان زیادی در ماشین هستند نیاز به شارژر فندکی دارند. این شارژرها با اتصال به فندک سیگار در ماشین یا آداپتور برق کمکی می‌توانند گوشی شما را با استفاده از وسیله نقلیه شارژ کنند.

  • شارژرهای خورشیدی:

شارژرهای خورشیدی دارای یک سلول خورشیدی و قابل حمل هستند. مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که انرژی خورشید را درون باتری برای استفاد بعدی نیز ذخیره می‌کنند. بعضی از این شارژرها دارای کابل USB می‌باشند که می‌توانند، دستگاه‌های دیگر مانند تبلت‌ها و یا دوربین‌ها را شارژ کنند. تنها ایراد شارژرهای خورشیدی این است که نیاز به نور مستقیم خورشید دارند.

  • شارژرهای دارای باتری یا همان پاوربانک ها:

پاوربانک‌ها از بهترین گزینه‌ها برای تمامی افراد هستند. این مدل از شارژرها دارای ابعاد کوچکی هستند و به راحتی در جیب جا می‌شوند؛ و شما در هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. پاوربانک‌ها پس از شارژ می‌توانند تا دو الی سه روز بدون نیاز به برق تلفن همراه شما را شارژ کنند.

چرا شارژر های ارزان قیمت تولید و عرضه می شوند؟

شاید برایتان سوال پیش آید که چرا شارژر گوشی فیک و ارزان قیمت در بازار زیاد است؟ در جواب این پرسش باید بگوییم که اصلی‌ترین دلیل تولید این محصولات قیمت ارزان آن‌ها است. اغلب از این شارژرها برای اکسسوری‌هایی همچون ساعت هوشمند، هندزفری بلوتوثی، اسپیکر و سایر موارد استفاده می‌شود. البته از این آدابتورها برای برخی از گوشی‌های قدیمی که نیاز به ولتاژ بیشتر از ۱۰ وات ندارند، نیز استفاده می‌شود.

نحوه تشخیص غیر اصل بودن یک شارژر

نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد، این است که استاندارد بودن یک شارژر تنها زمانی مشخص می‌شود که از آن استفاده کنید. اما با این حال باز هم نکاتی وجود دارد تا قبل از خرید شارژر به آن‌ها توجه کنید. یکی از روش‌های تشخیص استاندارد بودن شارژر توجه به کیفیت ساخت آن و کیفیت پورت‌های سر و ته سیم است. با بررسی ظاهری کابل شارژر می‌توانید از کیفیت آن مطلع شوید. اکثر کابل‌هایی که در بازار وجود دارند دارای جنس PVC و یا همان پلاستیکی هستند. نکته دیگر در رابطه با یک شارژر بی‌کیفیت این است که سری شارژر دارای هیچ رابط تقویتی نمی‌باشد؛ این یکی از دلایلی است که عمر شارژر را بسیار کوتاه می‌کند.

مورد دیگر که باید به آن توجه کرد، جنس سیم کابل شارژر است. سیم کابل باید از بهترین و درجه یک‌ترین مواد ساخته شده باشد تا اتصال به درستی انجام شود. اگر اتصال به درستی انجام شود در سرعت شارژ نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. کابل‌های شارژر باید از آلیاژ با کیفیت مس ساخته شوند تا به بهترین نحو اتصال را برقرار کنند و به تلفن شما آسیبی نرسانند.

مشکل شارژر نشدن گوشی

به طور کلی مشکل شارژ نشدن گوشی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی می کنیم:

  • کثیف شدن درگاه گوشی: اگر درگاه شارژر کثیف شده باشد؛ باتری شارژ نمی شود. برای تمیز کردن درگاه سوکت می توانید، از یک سوزن و پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. دقت کنید این کار را بسیار با دقت و تمرکز انجام دهید؛ زیرا ممکن است به سوکت آسیب برسانید.
  • خراب شدن آدابتور: اگر گوشی تان شارژ نمی شود، امکان دارد مشکل از آدابتور باشد. بنابراین ابتدا از یک آدابتور دیگر استفاده کنید و در صورتی که گوشی با آدابتور جدید شارژ شد، باید برای خرید یک گزینه جایگزین اقدام کنید.
  • خرابی درگاه شارژر
  • قطع شدن سیم و کابل شارژر گوشی
  • مشکلات نرم افزاری: در صورتی که مشکا شارژ نشدن نرم افزاری باشد، با یکبار شارژ کردن گوشی می توانید این مشکل را برطرف کنید.

مشکل شارژ نشدن گوشی

جمع بندی:

ما در این محتوا سعی بر آن داشتیم تا راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر را در اختیارتان قرار دهیم. تا به هنگام خرید بتوانید مرغوب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. به خصوص اگر به تازگی یک تلفن هوشمند خریداری کرده اید، حتما گوشی موبایلتان فاقد از یک شارژر همراه است. زیرا سیاستی که به تازگی شرکت اپل، سامسونگ و برخی از رقبا پیش گرفته اند، عدم ارائه شارژر و کابل شارژر در کنار تلفن همراه است. به همین دلیل نیاز به خرید آدابتور و کابل شارژر به نسبت گذشته بیشتر شده است.

شما همراهان عزیز می‌توانید، برای خرید هر گونه شارژر از برندهای مختلف از سایت ایران گجت محصول مورد نظرتان خریداری کنید. همچنین در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *