راهنمای خرید

۱۰ تفاوت شارژر اصلی و فیک که باید بدانید!

تفاوت شارژر اصلی و فیک

شارژر تلفن همراه یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم جانبی برای موبایل است. هنگامی که گوشی جدید برای خود خریداری می‌کنید در اغلب موارد دارای یک شارژر اصلی هستند که غالباً طول عمر زیادی داشته و برای باتری ان گوشی بسیار مناسب بوده و ولتاژ ورودی آن متناسب با تلفن همراه ساخته شده است اما اگر به هر دلیلی شارژر اصلی طی گذر زمان خراب شود یا هنگام خریداری تلفن همراه شارژر اصلی در کنار گوشی ارائه نشود. از الزامات است که شارژر برای گوشی خود تهیه کنیم. در ادامه ابتدا به بررسی نکات خرید شارژر و سپس تفاوت شارژر اصلی و فیک را بررسی می‌کنیم.

امروزه با بیشتر شدن برندهای لوازم جانبی برای تمامی صنف‌ها از جمله لوازم جانبی موبایل بسیاری از افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر اقدام به تولید شارژرهای تقلبی یا به اصطلاح فیک می‌کند تا محصولی تقریباً مشابه با نسخه اصلی آن را به کاربر ارائه کند اما کیفیت این بخش از محصولات به هیچ عنوان نمی‌تواند مانند شارژرهای اصلی باشد.

اکثر افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند معتقدند که به کارگیری شارژرهای جانبی و کابل usb هیچگونه خطری برای مصرف کننده ندارد. با این وجود هر از گاهی شواهدی نشان داد که استفاده از شارژرهای تقلبی باتری‌ها و کابل‌های usb و سایر لوازم جانبی تقلبی می‌تواند امن نباشد و آسیب‌های بسیار برگشت ناپذیری را به مصرف کننده برساند.

این تفاوت‌ها به اندازه‌ای جزئی و کوچک و ریز هستند که هرگز نمی‌توان تفاوت بین شارژر اصلی و تقلبی را پیدا کرد، مگر اینکه هر دو شارژ را به طور به صورت فیزیکی کنار هم قرار دهیم و از نزدیک و با جزئیات کامل آن‌ها را بررسی کنیم.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر تفاوت‌هایی که با چشم قابل مشاهده هستند، ممکن است در مدارهای آن‌ها، همچنین ولتاژ و قدرت خروجی و رتبه‌بندی جریان‌های بین شارژرهای اصلی و تقلبی وجود داشته باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که مدارهای شارژر ضعیف و دارای توان خروجی متفاوت از مدارهای اصلی می‌توانند به گوشی شما آسیب‌های جدی وارد کند.

تفاوت شارژر اصلی و فیک چیست؟

راه‌های متفاوتی برای این وجود دارد که ما بتوانیم شارژر اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم. در ادامه ما سعی می‌کنیم تا به ده تا از تفاوت‌های شارژر اصلی و تقلبی اشاره بکنیم تا شما با داشتن اطلاعات بیشتر و آگاهی بیشتری نسبت به خرید اقدام نمایید.

۱) لوگوی برند حک شده روی شارژر:

همانطور که می‌دانید هر شارژری که از برند خاصی تهیه میشود، بر روی آن علامت و یا لوگوی آن برند و یا سایر نوشته‌های مربوط به آن قرار دارد. تمامی این نوشته‌ها را به دقت و با جزئیات کامل بررسی کنید. اصولاً در شارژرهای تقلبی غلط‌های املایی و یا تفاوت‌های ریز و جزئی در نحوه نوشتن و یا جوهر به کار رفته و ظاهر آن می‌توانید مشاهده کنید که با برند اصلی کاملاً متفاوت هستند. برای مثال اگر دقت کرده باشید تمامی شارژرهای سامسونگ دارای لوگو اصلی بر روی آن هستند که با یک جوهر خاص و بدون هیچ‌گونه خطایی با پرینتر لیزری بر روی بدنه شارژر اصلی سامسونگ حک شده‌اند. رنگ لوگوی سامسونگ تغییر نمی‌کند، ولی اگر تقلبی باشد حتماً خطاهای موجود بر روی لوگو را مشاهده خواهید کرد و تشخیص این مورد بسیار آسان است. در شارژر اصلی سامسونگ ضخامت حروف و همچنین فاصله تمامی حروف از یکدیگر یکسان است اما در شارژر تقلبی آن ضخامت حروف N، A، M با دیگر متفاوت است. دقت کردن به این جزئیات به شما کمک شایانی می‌کند تا شارژر تقلبی را از شارژر اصلی تشخیص دهید و یک خرید آگاهانه داشته باشید.

لوگو حک شده شارژر اصلی

۲) مدت شارژ کردن گوشی:

همانند سایر لوازم تقلبی شارژرهای تقلبی نیز عملکرد خوبی ندارد. به عنوان مثال ممکن است روی آن‌ها نوشته شده باشد فست شارژ هستند اما سرعت شارژ آن‌ها کمتر از شارژرهای معمولی باشد. دیر شارژ شدن گوشی و همچنین کارکرد نامناسب نسبت به توان مشخص شده روی آن نشانه‌ی شارژ تقلبی است. البته به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است شارژرهای اصلی در اثر اصابت ضربه و یا نوسانات برق ایجاد شده از پریز خراب شده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد. با این حال اگر شارژری از لحاظ فیزیکی سالم باشد ولی عملکرد مناسبی نسبت به اصل بودن آن نداشته باشد باید کمی شک کنید.

به عنوان مثال معمولا زمان میانگین شارژ شدن گوشی‌های سامسونگ با شارژر اصلی حدود یک و نیم ساعت تو دو ساعت است. شارژرهای تقلبی معمولاً زمان شارژ شدن گوشی را افزایش می‌دهند و تا دو ساعت و نیم ممکن است افزایش یابد. پس شما می‌توانید ابتدا شارژ را تست کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اینترنت همراه را خاموش کرده و زمان شارژ شدن آن را اندازه گیری کنید زیرا باز بودن اینترنت سرعت شارژ شدن را کاهش میدهد.

۳) وزن مناسب آداپتور:

اگر این طور به نظر رسید که شارژر شما به شکل قابل تشخیصی از بقیه شارژرها سبک‌تر است بهتر است از اصل بودن آن مشکوک شوید. اگر از مواد اولیه با کیفیت و مناسب و استانداردی در ساخت شارژر استفاده می‌شد، وزن آن نباید از حد مشخصی سبک‌تر میشد. به عنوان مثال یکی از مواردی که شما به آسانی می‌توانید شارژر اصلی و تقلبی سامسونگ را تشخیص بدهید، بررسی کردن وزن آداپتور آن است. آداپتورهای تقلبی نسبت به آداپتورهای اصلی وزن بسیار کم‌تری دارند و همانند شیء توخالی بنظر می‌آیند.

۴) داشتن رنگ نسبتا زرد به جای سفید:

بعضی از شارژرها رنگ سفیدی ندارند و کمی متمایل به زرد هستند، در این صورت بدانید که با یک شارژر تقلبی رو به رو هستید که از مواد بی‌کیفیتی ساخته شده. این تغییر رنگ با اندکی دقت پ توجه کاملا محسوس است. شارژرهای اصلی سفید رنگ هستند و حتی رنگ سفید آن‌ها نیز با مرور زمان تغییر نمی‌کند. مثلاً کیفیت و رنگ پلاستیک شارژر اصلی سامسونگ کاملا سفید رنگ است و محصول شرکت چین می‌باشد. پس شارژرهایی که روی آن‌ها عبارتند از Made in vietnam درج شده تقلبی است.این یکی از نکات اصلی تفاوت شارژر اصلی و فیک است که کمتر کسی به هنگام خرید متوجه آن می‌شود؛ اما شما حتما به این مسئله دقت داشته باشید..

رنگ شارژر اصلی

 

۵) داغ شدن آداپتور:

هنگامی که گوشی در حال شارژ شدن است، داده تلفن همراه و وای فای گوشی را خاموش کنید و هیچ گونه استفاده. ای از آن طی شارژ شدن گوشی نداشته باشید. سپس آداپتور را به پریز برق زده و منتظر باشید تا شارژ شود. اگر هنگام شارژ شدن آداپتور بیش از حد داغ شد بدانید که شارژر شما تقلبی است چرا که در اغلب موارد شارژهای اصلی داغ نمی‌شود و در یک دمای ثابتی گوشی را شارژ میکند البته توجه داشته باشید اگر خود گوشی داغ شد ربطی به آداپتور ندارد و مشکل از باتری گوشی است.

۶) نداشتن نشانه‌های ایمنی:

یک شارژر اصلی قبل از تولید و ارائه شدن به بازار تست‌های ایمنی مختلفی را پشت سر می‌گذارد و از ارگان‌های مختلف مربوطه گواهینامه‌های ایمنی متفاوتی را دریافت می‌کند به طور مثال علامت u تاییدیه سازمان نیست که وظیفه آن کنترل ایمنی وسایل الکترونیکی است. پس توجه داشته باشید که شارژرهای اصلی باید علامت‌هایی از این قبیل را حتماً دارا باشند.

۷)کیفیت پلاستیک و قطعات مختلف:

همانطور که میدانید شارژرهای اصلی علاوه بر اینکه از مواد اولیه و با کیفیت و بسیار خوبی ساخته می‌شود از مراحل مختلف کنترل کیفیت نیز عبور می‌کنند. بنابراین اگر متوجه شدید که یک شارژ به شکل نادرستی ساخته شده، پلاستیک‌های کناری‌اش لبه دار هستند، یا تکه‌های اضافی بر روی آن وجود دارد، در محل‌های اتصال اجزا لبه‌های اضافی دارد، همچنین فضاهای خالی زیادی در بخش‌های مختلف آن وجود دارد و به طور کلی از لحاظ ظاهری از کیفیت کمی برخوردارند در تقلبی بودن آن شک نکنید. به عنوان مثال در شارژر اصلی سامسونگ برای افزایش ایمنی و استحکام، لایه‌ای از پلاستیک در قسمت پایینی دوشاخه به آن اضافه شده که در شارژر تقلبی چنین لایه‌ای وجود ندارد.

۸) توجه به کانکتور USB

پوسته کانکتور کابل یو اس بی‌اصلی دارای دندانه کوچکی است در حالی که پوست فلزی کانکتور usb تقلبی این را نداشته و سطح آن تخت است.

اگر به کابل میکرو usb و خود usb دقت کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت قابل توجهی بین سایز کانکتور میکرو usb کابل usb با کابل usb شارژر تقلبی سامسونگ وجود دارد. کانکتور اصلی میکرو usb طولش کمتر است و به بدنه شارژر نزدیک‌تر می‌باشد در حالی که کابل usb تقلبی کانکتور میکرو usb بزرگتر بوده و فضای بیشتری بین کانکتور با بدنه شارژر ایجاد شده که این باعث می‌شود احتمال شکستن پس از استفاده مکرر افزایش یابد.

کانتور usb شارژر

۹) داشتن بسته‌بندی مناسب:

وسایل اصل و مرغوب دارای بسته‌بندی و چیدمان بسیار مرتب و منظم و اصولی هستند. شارژرهای اصلی نیز همانند سایر لوازم جانبی بسته‌بندی درستی می‌باشند. پس اگر بسته‌بندی شارژری که خریده‌اید بدون کیفیت باشد یا اصلاً دارای هیچ پوشش و بسته‌بندی نباشد احتمال اینکه تقلبی باشد بسیار زیاد میشود.

۱۰) دوشاخه شارژر:

دقت داشته باشید که شارژر اصلی در قسمت دوشاخه خود انحنایی دارد. دو شاخه‌های اصلی صاف و راست هستند ولی دو شاخه‌های تقلبی دارای نقص بوده و از دور نیز مشخص می‌شوند. به این نکته توجه کنید که بعد از آداپتور باید به اصل بودن کابل شارژر دقت بسیاری داشته باشید. اگر آداپتور مورد استفاده شما اصل باشد اما کابل شارژ که استفاده می‌کنید تقلبی باشد، در اثر گذر زمان باتری گوشی شما دچار آسیب دیدگی می‌شود و در درازمدت نیز کارایی خود را از دست بدهد.

جمع‌بندی:

به عنوان سخن پایانی می‌توان گفت اگر شما یک شارژر اصل ندارید که شارژ خود را با آن مقایسه بکنید، کمی سخت است که تفاوت شارژر اصلی و فیک را بتوانید به راحتی متوجه شوید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم؛ استفاده از شارژر تقلبی به تدریج و با گذر زمان می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند. پس بهتر از همان ابتدا شما از یک فروشگاه معتبر که لوازم آن دارای گارانتی و مهلت تست و همچنین قابلیت بازگشت کالا را داشته باشد، خرید خود را انجام دهید. ما در فروشگاه ایران گجت، انواع شارژ گوشی اصلی را با بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. برای خرید هر گونه شارژر کافیست از طریق کامنت‌ها و یا تماس با کارشناسان پشتیبانی با ما در ارتباط باشید. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *